Ondernemen zoals Donald Trump

Donald Trump. Wie heeft er niet van hem gehoord. Ondernemer, miljonair, populaire auteur, tv persoonlijkheid en ga zo maar door.

Wat kunnen wij als ondernemer leren van iemand zoals Donald Trump, indien je nog geen miljoenen euro’s hebt om zaken te doen? Trump heeft het bedrijf van zijn vader overgenomen en heeft dus niet een bedrijf vanuit niets op hoeven bouwen. Toch heeft hij adviezen waar ‘kleine’ ondernemers veel van kunnen opsteken.

Hieronder vind je 4 lessen van Donald Trump, waar jij je voordeel mee kunt doen als ondernemer. Lees ze eens aandachtig en kijk wat jij in jouw bedrijf hiervan kunt implementeren.

Les 1. ‘Have a plan and think big’ – Maak een plan en denk groot

Trump nam oorspronkelijk deel aan een familiebedrijf, dat handelde in onroerend goed en heeft in de loop der tijd ook diverse gebouwen laten bouwen. Hij is zich dan ook extra bewust van het belang van een sterke basis. “Elke centimeter draagt mijn verantwoordelijkheid”, zegt hij. Als de basis goed is, kun je er een gebouw op zetten zo hoog als je wilt.

Bij een onderneming is dat niet anders. Een solide basis zet je neer door te weten:

  • wat je doet;
  • waarom je het doet;
  • voor wie je het doet;
  •  hoe je er geld mee gaat verdienen.

‘Have a plan’ gaat erover dat je werkt vanuit je passie. Waarom doe ik wat ik doe? Het antwoord op deze vraag geeft je de energie om door te kunnen gaan wanneer het langer duurt om je doel te bereiken dan je oorspronkelijk dacht.

Over het hebben van een doelgroep zegt Trump: ‘Richt je op de klanten met geld, maar help degene die hulp nodig hebben. Zoek een doelgroep die je product of dienst kan betalen. Als je je richt op iedereen, ben je interessant voor niemand”.

Het verdienen van geld vindt Trump niet belangrijk. Het gaat hem vooral om ‘het spelen van het spel’. Je komt er natuurlijk niet onderuit. In mijn artikel ‘Hoe ik mijn omzet door één beslissing verdubbelde’, geef ik je een aantal verschillende verdienmodellen. Het hebben van een goede basis betreft ook het kiezen voor één of meerdere manieren om geld te verdienen. Trump is dan ook niet zo rijk geworden door “uurtje-factuurtje” te werken.

Om groot te denken is de mindset van een succesvolle ondernemer noodzakelijk. In één van mijn vorige artikelen schreef ik erover. Zonder deze mindset zal je nooit de risico’s nemen die nodig zijn om je bedrijf te laten groeien. Misschien heb je niet de ambitie om zo groot te worden als Donald Trump, maar groei is voor een ondernemer de motor waar hij op draait.

Les 2. ‘Stick to what you know best’ – Doe waar je goed in bent

Door alleen gebouwen neer te zetten is Trump niet zo beroemd geworden. Door het schrijven van een boek nam zijn expertstatus met een enorme vaart toe. Zijn eerste boek ‘The art of the Deal’ werd meteen een bestseller. Daarnaast heeft hij samen met een andere best-selling auteur Robert Kiyosaki een boek over waarom zij willen dat je rijk wordt. Meer informatie over dit boek, toepasselijk genaamd “Waarom we willen dat je rijk wordt”, vind je via deze link.

Ook jij kunt een expertstatus creëren. Het zijn van een expert is een keuze, niet iets wat je overkomt. Daarmee bedoel ik dat je gericht acties kunt ondernemen om naar deze status toe te werken. Door het schrijven van een boek bijvoorbeeld. Mensen denken nou eenmaal dat iemand die een boek heeft uitgegeven een expert is. Of het geven van lezingen. Degene die op het podium staat is degene met de kennis. Een goede manier om te laten zien dat jij de expert bent.

Het stellen van de juiste vragen tijdens een verkoopgesprek met je klant aan tafel is ook een kans om te laten zien hoeveel je weet en dat je klant met een expert te maken heeft. Dat is niet door zoveel mogelijk te praten, maar door effectief vragen te stellen, waardoor de klant de indruk krijgt dat jij de oplossing voor een probleem hebt. In dat geval kan het niet anders dan dat jij een expert bent.

Het voordeel van dat je wordt gezien als expert, is dat je hogere prijzen kunt vragen, meer toegewijde klanten krijgt, meer publiciteit en meer zakelijke kansen.

Les 3. ‘Be everywhere ‘ – Laat jezelf zien

“Verontschuldig je nooit omdat je succesvol bent”, zegt Trump. Zelf steekt hij zijn succes niet onder stoelen of banken. Daarmee profileert hij zichzelf als “brand”, als merk. Zijn naam op zijn wolkenkrabbers, boeken in de winkels, een eigen tv-show. Je ziet hem voortdurend ergens.

Het promoten van jouw onderneming is ook een kwestie van je laten zien. Elke keer weer. De promotie van een nieuw product, een lezing die je gaat geven, een radio uitzending waarin jij te horen zal zijn. Als klanten niet van je horen, vergeten ze je. En je wil op het netvlies van je klanten komen en blijven staan. Wanneer ze tegen iets aanlopen wat jij voor hen zou kunnen oplossen, wil je dat jij de eerste bent aan wie ze denken.

Social Media is de uitgelezen manier om jezelf te promoten. Door effectief gebruik te maken van Twitter, Facebook en LinkedIn, blijf je in het zicht van je klanten. Trump twittert ook. Hij heeft meer dan 2 miljoen volgers.

Les 4. ‘Learn to negotiate ‘ – Scherp je onderhandelingsvaardigheden aan

Nieuwe ondernemers hebben de neiging om hun prijzen laag te houden, denkend dat dat hen een voordeel geeft ten opzichte van de concurrentie. In feite is het de start van het einde van je onderneming”, aldus Trump. Verontschuldig je niet voor je prijzen. Wees ervan overtuigd dat je je prijs waard bent.

Als je tijdens het gesprek met je klant een goed waardevoorstel hebt neergelegd, dan weet de klant de waarde van je aanbod. Hij weet wat hij voor zijn geld krijgt en hoe belangrijk het is voor zijn bedrijf dat hij iets doet aan zijn probleem. Daarover hoeft hij niet in onderhandeling. Met een effectieve vraagtechniek en een sterk waardevoorstel voorkom je (prijs)bezwaren.

Word je toch geconfronteerd met bezwaren, beschouw deze dan als een manier van de klant om te zeggen: ‘Ik heb interesse’. Wanneer hij totaal geen interesse zou hebben, zou hij je aanbod in het geheel afwijzen. Het feit dat er bezwaren worden geuit, laten je weten dat er nog een “ja” kan komen. Dat is goed voor je mindset als je een onderhandeling ingaat. Het is geen verloren zaak.

Conclusie

Donald Trump is een ras-ondernemer die weet waar hij mee bezig is. Hij pakt kansen, neemt gecalculeerde risico’s en bouwt structureel verder aan de groei van zijn imperium. En daar kunnen wij ondernemers heel wat van leren. Al hebben we misschien niet allemaal de ambitie om een wolkenkrabber te hebben met onze naam erop.

Wil je ook ondernemen als Donald Trump?

00023_001_Logo Vermenigvuldig je verkoop_LREen stevige basis neerzetten voor de groei van je onderneming? Je expertstatus verhogen, waardoor je hogere prijzen kunt vragen? Leren om je waarde te verkopen in plaats van je uren? Deze onderwerpen en meer gaan we behandelen tijdens het 2-daagse event “Vermenigvuldig je Verkoop” op 28 en 29 november 2014. Op dit moment geldt er een aantrekkelijke prijs van slechts € 127,– hiervoor. Meer informatie en de mogelijkheid om je aan te melden vind je op deze pagina.

Gratis ebook “40 manieren om nieuwe klanten te werven”

In dit ebook vind je 40 manieren om met nieuwe klanten in contact te komen. Je kunt via deze pagina in het bezit komen hiervan. Daarnaast ontvang je vervolgens wekelijks tips over het gemakkelijker werven van klanten, waardoor je met minder moeite meer omzet behaalt.

Zou je mij willen helpen door dit artikel te delen met je netwerk?

Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Facebook, Twitter, Google+ en Linked. Op deze manier kunnen anderen ook hun voordeel doen met deze informatie. Bedankt hiervoor.

Heel veel succes met alles en bedenk: als je iets doet, gebeurt er altijd iets….

Dennis J. Jansen

About the Author

About the Author: .

Subscribe

If you enjoyed this article, subscribe now to receive more just like it.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 reacties

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Edwin Rosenquist schreef:

    Hoi Dennis, bedankt voor deze SUPER tips. Even een vraagje. Hoe liggen de verkoopverhoudingen 1 op de 1.000? Dus 10.000 mensen benaderen, 10 klanten? Ik heb het getest met FLYERS 1 op 1.000 wordt klant.

    Ik hoor van je. Edwin

    • Dennis J. Jansen schreef:

      Graag gedaan Edwin. Zoals je het omschrijft, gebruik je een niet effectief verkoopkanaal, dus 0,1% scoring. Wellicht kun je een ander kanaal inzetten? Of wellicht je call to action op de flyer aanscherpen?

Top
Shares
Share This