Effectief nieuwe klanten werven

Hoe het ZMOT je bedrijf kan laten groeien

ZMOTJe bent ondernemer en levert fantastische diensten en/of producten. Maar je ziet dit helaas niet altijd terug in het aantal klanten. En je denkt bij jezelf: “Als mensen/bedrijven toch eens wisten hoe fantastisch mijn diensten/producten waren, dan zouden ze meteen contact opnemen om van me te kopen”.

Dat is hoe het in het ideale scenario gaat: de telefoon staat roodgloeiend, bestellingen komen doorlopend binnen en de mailbox stroomt over van vragen van potentiële klanten. Waarbij de helft van dit scenario ook al behoorlijk oké is. Lees verder »

Hoe lang ga je door om een opdracht te krijgen?

Als ondernemer krijg je ongetwijfeld regelmatig nieuwe aanvragen per mail, post of telefoon binnen. Dat wil zeggen: mensen of bedrijven die informeren naar je producten/diensten. Een mooie kans op een nieuwe klant.

Het voordeel hiervan is, dat je voor het krijgen van deze aanvragen relatief weinig moeite hoeft te doen. Ze komen immers “gewoon” binnen, zonder een direct aanwijsbare inspanning van jouw kant. Maar dat wil niet zeggen dat het daardoor ook altijd gemakkelijk is om de klant vervolgens binnen te halen.

Sterker nog: soms laat een klant na dit eerste contact per telefoon of mail niets meer van zich horen. De vraag is dan ook hoe hoeveel tijd en moeite je er vanaf dat moment nog insteekt. Concreet: wanneer is het moment dat jij afhaakt en de bal bij de klant legt? Daarover meer in dit artikel. Inclusief een handige mailtemplate om te downloaden voor eigen gebruik. Lees verder »

Dit zorgt ervoor dat klanten van je kopen

waardoor-kopen-klantenVeel ondernemers vinden verkopen moeilijk. Maar het wel een van de belangrijkste vaardigheden voor ondernemers. Zonder klanten heb je immers geen bedrijf. Om goed te kunnen verkopen is het belangrijk om te weten waardoor mensen kopen. Niet voor niets wordt vaak gezegd: verkopen is omgekeerd kopen.

Je moet er dus voor zorgen dat je weet wat mensen motiveert om te kopen. Dit gaat verder dan het alleen opnoemen van de kenmerken en voordelen van je product/dienst. In dit artikel lees je wat ervoor zorgt dat mensen kopen. En hoe je dit kunt toepassen in de dagelijkse praktijk en je eigen verkoopproces. Lees verder »

Dit doen alle succesvolle ondernemers….

Veel ondernemers vinden het werven van nieuwe klanten moeilijk. Ze zijn expert in hun vakgebied, maar dat zorgt er helaas niet altijd voor dat er nieuwe klanten komen. Daarvoor hebben ze kennis en vaardigheden nodig op het gebied van verkoop en marketing. Veel ondernemers missen dan ook kennis en structuur in hun acquisitieproces.

Als ik aan hen vraag: “Heb je een gericht verkoopplan voor minimaal de komende 3 maanden?”, dan is het antwoord vaak: “Nee”. Recent gaf ik een webinar over het maken van een gericht verkoopplan en hierin gaf 89% van de deelnemers aan dit niet te hebben. Kort gezegd: veel ondernemers “doen maar wat”. Want als je geen gericht plan hebt, hoe weet je dan wat je vandaag gaat doen en morgen? En de rest van de week en maand? Zonder gericht plan verandert er waarschijnlijk niets. Lees verder »

In 10 minuten inspiratie voor een jaar lang blogartikelen schrijven

Startup Stock Photo

Veel ondernemers houden vandaag de dag een blog bij, al dan niet gekoppeld met een nieuwsbrief. Er is echter ook een grote groep ondernemers die dit nog niet actief doet. Als ik een lezing, presentatie, workshop of seminar geef en ik vraag wie er actief blogt, dat steekt ongeveer 30% van de zaal hun hand omhoog. Lees verder »

Deze 3 dingen doet iedere succesvolle ondernemer

succesvolle-ondernemerAls ondernemer is continuïteit in je bedrijf belangrijk, oftewel: het op regelmatige basis krijgen van nieuwe klanten en opdrachten. Veel ondernemers worstelen hiermee. Wat niet altijd onlogisch is, ze zijn immers specialist op een ander vakgebied dan klanten werven.

In de afgelopen jaren heb ik ontdekt dat succesvolle ondernemers een aantal overeenkomstige eigenschappen hebben. Deze eigenschappen zijn de basis van hun succes. Lees het artikel van deze week en ga voor jezelf na welke eigenschappen jij hiervan bezit en aan welke je nog kunt werken. Lees verder »

Top