Hoe je ervoor zorgt dat mensen jou herinneren na een netwerkbijeenkomst?

klanten-werven-netwerkbijeenkomstIs het jou ook wel eens overkomen dat je terugkomt van een netwerkbijeenkomst en je je de persoon, die je zijn of haar visitekaartje heeft gegeven, niet meer voor de geest kunt halen? Dat je geen idee hebt hoe deze persoon er uitziet en wat hij/zij heeft gezegd? Vaak vind je het een beetje gênant, omdat je het gevoel hebt dat je die ander tekort doet, door met hem (of haar) te spreken en hem daarna compleet te vergeten.

De waarheid is dat die ander blijkbaar weinig heeft gedaan om door jou herinnerd te worden.

De gedachte zou bij je kunnen opkomen dat anderen dat misschien ook ervaren bij jou. En dat is nou juist wat je niet wil. De belangrijkste reden om naar een netwerkbijeenkomst te gaan is juist dat contacten zich jou na afloop zullen herinneren. Als ze niet meer weten wie je bent, zullen ze je ook nooit meer bellen.

Hieronder 5 tips om gemakkelijker herinnerd te worden:

Tip 1: Onderscheid je van de rest

Door het dragen van opvallende kleding of een extreem kapsel, kun je ervoor zorgen dat je niet opgaat in de massa. Het is niet zo dat je als rare vogel te boek wil staan, dus doe het met mate, maar als muurbloempje ga je het niet redden. Dus doe wat anderen niet doen als het gaat om je uiterlijke verschijning.

Tip 2: Gebruik humor

Er zijn opmerkingen en verhalen die grappig zijn en die je kunt voorbereiden. Gebruik wel humor die bij je past en combineer dit ook met enige spontaniteit. Wanneer je je elevatorpitch met humor vertelt zal deze beter in het geheugen van toehoorders blijven hangen.

Wie herinnert zich de persoon niet, waar je mee hebt gelachen tijdens een netwerkbijeenkomst? Het is tenslotte vaak een serieuze aangelegenheid. Er is niks mis met het voorbereiden van bepaalde grappen. Sterker nog: cabaretiers verdienen er hun geld mee.

Tip 3: Geef oprechte aandacht

Heb je wel eens met iemand staan praten en had je het gevoel dat deze persoon helemaal niet naar je luisterde? Vast weleens. Je ziet het in hun ogen, ze zijn niet ‘aanwezig’. Wanneer je goed contact met iemand wil maken, zal je ervoor moeten zorgen dat je met je hoofd bij het gesprek bent. Het gaat om eenvoudige dingen als de ander aankijken, luisteren en reageren op wat er wordt gezegd. Als je echt contact met iemand maakt, en je voelt dat dit goede contact er is, dan word je minder snel vergeten.

Tip 4: Zorg dat mensen zich goed voelen

Natuurlijk praat je ook over je werk, je bent daar tenslotte niet alleen maar voor de koffie, maar wat mensen zich uiteindelijk zullen herinneren is de persoon die je bent. Wees positief, geef complimenten en zorg dat mensen zich bij je op hun gemak voelen. Veel mensen zijn licht gespannen op zo’n netwerkbijeenkomst en als jij degene bent bij wie ze zich goed voelen, zullen ze je in ieder geval nog een keer een hand geven bij de volgende bijeenkomst. Zo plaats je jezelf in hun geheugen.

Tip 5: Stel vragen waar iemand over moet nadenken

We hebben allemaal ons standaard verhaal klaar als we naar een netwerkbijeenkomst gaan. Wat zijn onze “USP’s”, wat is je elevatorpitch etc. Maar de vragen die laten zien dat je werkelijk geïnteresseerd bent in de persoon tegenover je, zijn de vragen die tijdens het gesprek in je opkomen. “Hoe ben je zo tot deze keuze gekomen?” of “Wanneer besloot je dat je ondernemer wilde worden?”, “Wat is de nieuwste ontwikkeling in jouw markt?”. Maar ook: “Wat doe je het liefst in je vrije tijd?”. Vaak een verademing tussen alle standaard “Wat doe jij voor werk?” vragen. Deze vragen laten werkelijke interesse zien en creëren ook een echte connectie.

Conclusie

Onthoud dat jij je onderneming bent. De indruk die jij als persoon maakt, is de indruk die mensen zullen hebben van je bedrijf. Doe dus moeite om memorabel te zijn. Verschijnen, lekker keuvelen en koffie drinken is leuk, maar nieuwe contacten gaan je achteraf niet bellen. Want ze hebben geen idee meer wie je bent…

Wat hoe bereid jij je voor op een netwerkbijeenkomst? En wat haal je hier specifiek voor jezelf uit? Ik hoor graag je reactie hieronder in het commentaarveld, alvast bedankt hiervoor.

Vind je dit artikel interessant? Deel het dan met je netwerk

Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn. Op deze manier kunnen anderen ook hun voordeel doen met deze informatie.

Gratis ebooks “40 manieren om nieuwe klanten te werven” en “3 manieren om binnen te komen bij bedrijven”

In deze 2 ebooks vind je praktische manieren om nieuwe klanten te werven. Je krijgt deze meteen in je mailbox door je voornaam en mailadres hieronder in te vullen. Daarnaast ontvang je vervolgens wekelijks gratis tips over het gemakkelijker werven van nieuwe klanten, waardoor je met minder moeite meer omzet behaalt.

[hcshort id=”6″]

About the Author

About the Author: .

Subscribe

If you enjoyed this article, subscribe now to receive more just like it.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 reacties

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Dave van Rijckevorsel schreef:

    Dennis, ik ben het gedeeltelijk met je eens. Wat ik echter het belangrijkste vind aan netwerkbijeenkomsten zijn de mensen die ik gesproken heb en die ik wil herinneren omdat ik het gevoel heb dat ze een bijdrage leveren binnen en aan mijn netwerk. Mensen met invloed en bevoegdheid. Mensen met wie ik verder kan en wil. Niet mensen die mij zo’n leuke, spontane kerel vonden met wie ze nog wel een keertje willen brainstormen over hun ideeën. Nee, dus liever mensen die wat voelen voor mijn ideeën en die ik daar later op enig tijdstip op kan aanspreken en waarmee ik dichter bij mijn doel kom.

    • Dennis J. Jansen schreef:

      Bedankt voor je reactie Dave en ik ben het ook met je eens. Het gaat om de waarde die je levert aan mensen en om het uitbreiden van je eigen netwerk. Waarbij je soms iets krijgt en dan weer wat geeft, ik streef naar een goede balans. Ik adviseer sterk om met een doel, zoals jij het ook omschrijft, op pad te gaan en niet om zomaar wat leuke contacten op te doen. Ik hoor helaas nog regelmatig: ik zie wel wie ik tegenkom, je weet nooit wat eruit komt. Daarvoor is je tijd naar mijn mening te kostbaar als ondernemer. Gerichte actie en focus zorgen ook voor gerichte resultaten. Ook in het kader van netwerken. Goede zaken Dave en graag tot later.

  2. Edwin Rosenquist schreef:

    Als je spreekt voor 250 mensen en je weet hun naam en email nog niet.
    Dan vraag je hun visite kaartje of laat ze hun naam en email opschrijven.
    Deze doe je in een doos en je pakt er 1 uit. Deze man of vrouw heeft dan een prijs gewonnen. Jij bent 250 e-mail-adressen rijker.

    • Dennis J. Jansen schreef:

      De opvolging is hierbij het meest belangrijk, biedt vervolgens wel consistent waardevolle en relevante content. Een hoop mailadressen zijn leuk, wat je hen vervolgens geeft is veel belangrijker.

Top
Shares
Share This