5 Dingen Die Niet Succesvolle Ondernemers Vaak Zeggen – En Hoe Je Dit Omdraait

Het zijn moeilijke tijden voor ondernemers. We moeten onze manier van werken aanpassen. Of, afhankelijk van je branche en werkzaamheden, zelfs helemaal stoppen met ons werk. Zoals kappers, horeca, uitgaansgelegenheden etc. Dit ligt 100% buiten je eigen invloed, er is sprake van overmacht.

Maar zit je niet in één van deze branches, dan komt het nu vooral aan op je flexibiliteit. Op je creativiteit. Op je incasseringsvermogen. Op je doorzettingsvermogen. Om kansen te zien en te pakken. Om het beter, slimmer en anders dan je concurrenten te doen. Want je concurrenten zitten immers in hetzelfde schuitje.

Je instelling maakt het verschil

De acties die je doet en onderneemt zijn bepalend voor je resultaten. Je eigen gedachten en instelling zijn hierbij in beginsel leidend.

Zo zie en spreek ik ondernemers die bijvoorbeeld alleen maar praten in excuses, waarom iets niet lukt of kan. Denk je dat ze hier resultaat naar krijgen? Reken maar.

Je eigen gedachten en instelling kun je het beste als een soort “opdrachtgever” naar je hersenen, je brein zien. Die feilloos jouw “bevelen” opvolgt.

Energy flows where attention goes

Wat je aandacht geeft, dat groeit. Zoals weleens gezegd wordt: “Energy flows where attention goes”. Voorbeeld:

Ga je er vooral vanuit wat je niet hebt of kunt ten opzichte van anderen? Of focus je op waar jij juist het verschil kan maken?

En is het vooral de schuld van andere mensen of omstandigheden dat je bijvoorbeeld nog niet online gaat werken? Of ligt dat aan je eigen (onbewuste) uitstelgedrag?

In dat kader deel ik hieronder 5 dingen die “verliezers” vaak zeggen. En hoe dit tegen je werkt en je dit in je voordeel kunt omdraaien.

1 – Morgen begin ik

Deze categorie mensen neemt zich iedere dag plechtig en gemotiveerd voor om morgen toch echt te gaan beginnen, met datgene wat ze al langer van plan zijn. Maar morgen is er ook weer een andere morgen en zo worden dingen op de lange baan geschoven.

De ondernemers die het meest succesvol zijn, kenmerken zich echter door het ondernemen van actie. Belangrijk punt hierbij, is dat ze zich realiseren dat het niet perfect hoeft.

Mijn meest succesvolle klanten zijn klanten die aan de slag gaan, implementeren, actie ondernemen. En om het beter te doen dan je concurrenten, hoef je maar een klein beetje op ze voor te lopen.

Vraag: wat kun jij VANDAAG (nee, niet morgen) doen om een verschil te gaan maken t.o.v. anderen? Omschrijf dit en begin! Het hoeft niet meteen af te zijn, niet alles is immers in één dag gereed. Het belangrijkste is dat je begint. Plan dit voor vandaag. Of als je dit wat later op de dag leest: doe dit op je eerstvolgende werkdag.

2 – Het ligt niet aan mij

Er is een categorie mensen die altijd, structureel naar andere mensen en omstandigheden wijzen, als oorzaak dat iets niet kan, lukt of gelukt is. Het ligt nooit aan henzelf. Het spreekt voor zich dat dit niet de meest succesvolle mensen zijn.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Anderen hebben meer kennis en ervaring
  • Ik heb nog geen grote mailinglijst
  • Mensen houden nu eenmaal de hand meer op de knip
  • Jij bent in een tijd begonnen dat het veel gemakkelijker was

Het probleem hierbij is: zolang je de oorzaak van iets buiten jezelf legt, krijg je nooit genoeg lering om dingen te veranderen. Het ligt immers niet aan jou, maar aan dingen buiten jou.

Hierdoor is de kans groot dat je situatie hetzelfde blijft.

Vraag: wat kun jij zelf veranderen? Waar heb je invloed op? Dat is vaak meer dan je denkt. Focus op de dingen waar je invloed op hebt. En start met het aanbrengen van veranderingen m.b.t. de resultaten die je graag wilt.

Elimineer excuses en denk vanuit eigen invloedsbereik. Je creëert hier namelijk een directe verandering van focus mee. En daarmee een snelle verandering van je resultaten.

3 – Ik heb geen tijd

Succesvolle ondernemers maken tijd voor concrete dingen die hun succes bepalen. Minder succesvolle ondernemers zijn vaak “druk” met allerlei “vage” dingen. En hebben hierdoor geen tijd voor de dingen die écht het verschil gaan maken in hun bedrijf.

Als je hen vraagt waar ze mee bezig zijn, of wat ze deze week gaan doen, dan krijg je vaak een vaag antwoord. Zoals:

  • Ik ben bezig met alles goed op de rit te krijgen
  • Ik heb echt veel goede, nieuwe ideeën en ben dit nu aan het uitwerken
  • Ik ben allerlei kleine dingen aan het afronden waar ik al een tijdje niet aan toe kwam. Daarna kan ik weer lekker door met “nieuwe dingen”
  • Ik heb deze week een aantal gesprekken ingepland staan, waarvan ik verwacht dat er echt wel leuke dingen uit gaan komen
  • Ik ben lekker gefocust bezig en ben aan het nadenken over een nieuw programma


Het klinkt natuurlijk lekker om te zeggen dat je het “druk” hebt. Het lijkt soms wel een modewoord. Maar lang niet iedere succesvolle ondernemer heeft het altijd ontzettend druk.

Ze zijn vooral bezig met het doen van de juiste dingen. De dingen waarvan ze weten dat die bijdragen aan succes. Ze lopen niet over van het werk, verdrinken er niet in. Ze focussen zich op de belangrijkste dingen.

Vraag: welke 3 dingen gaan je het meest helpen om de komende weken/maand een grote stap te maken met je bedrijf?

Suggesties:

  • ontwikkelen van een online aanbod
  • laten groeien van je mailinglijst
  • maken van een supergoed, wat duurder geprijsd aanbod, waarmee je mensen op je beste manier gaat helpen.
  • strategie en stappen om zichtbaar te worden op social media
  • Optimaliseren van je website, zodat bezoekers sneller actie ondernemen

Zomaar een aantal suggesties die voor snelle groei kunnen zorgen. Waarbij het implementeren van deze dingen niet te maken heeft met tijd, maar met prioriteit. Stel dit niet langer uit, maar begin er direct mee.

4 – Anderen hebben meer geluk

Er zijn ook ondernemers die het succes van anderen toeschrijven aan “geluk”. Wat in feite niets meer is dan een frustratie van het uitblijven van hun eigen succes.

Ik geloof dat succes het resultaat is van hard werken. Van inzet, van gedrevenheid. Van een houding van kritisch naar jezelf kijken. Van telkens op zoek zijn naar kansen en verbeteringen.

En dat er als gevolg daarvan ook dingen op je pad komen. Dat er daardoor op een gegeven moment iemand op je pad komt die je opmerkt. Dat er ergens een deur opengaat die voor anderen gesloten blijft. Door de combinatie van alle tijd, energie en moeite die je in jouw succes steekt.

Andere, minder succesvolle ondernemers zullen dit dan als “geluk” omschrijven. Met bijvoorbeeld woorden als: “Ja, hij kwam toen toevallig persoon X”. De minder succesvolle ondernemer plaatst zich daarbij in een soort slachtofferrol.

Alsof hij net zo goed die persoon X had kunnen tegenkomen. En daardoor eenzelfde niveau van succes zou hebben behaald.

Of het “geluk” dat anderen veel handiger zijn met hedendaagse online marketingtools.

“Ik heb gewoon niet zoveel verstand van al die online ontwikkelingen. Je moet ook maar net het geluk hebben dat je daar wel handig in bent”.

Ben je er niet handig in? Zorg dat je er handig in wordt, door er tijd en energie in te steken. Of ga op zoek naar iemand die dit voor je kan doen. Maar blijf niet in excuses hangen of het toeschrijven aan de factor “geluk”.

Vraag: wat zijn je belangrijkste kwaliteiten die je kunt inzetten? Wat kun je zelf proactief doen en oppakken, wat 0% te maken heeft met de factor “geluk”?

Als je op deze manier gaat kijken en denken, dan dwing je succes op langere termijn af.

5 – Het lukt me niet om….

Veel niet succesvolle ondernemers denken in beperkingen. Wat ook tot uiting komt in de taal die ze spreken.

Voorbeeld: “Waarom lukt het me nou niet om een online training op te zetten?”

Bedenk dat ook in dit voorbeeld de taal die je spreekt “onbewuste instructies” zijn aan je hersens. Die in feite als een “dienaar” werkt en bevelen feilloos opvolgt. En antwoord geeft op de vragen die gesteld worden. Net zoals Google een antwoord geeft op een door jou ingevoerde vraag.

Je vraag veranderen = je antwoord veranderen

De tip hiervoor is soms verrassend simpel: verander de vragen die je jezelf stelt. Je krijgt hierdoor een ander antwoord.

Bijvoorbeeld: “Hoe kan ik binnen nu en 2 weken een online training opzetten?”.

Het eerdere voorbeeld hierboven: “Waarom lukt het me nou niet om een online training op te zetten?” leidt in veel gevallen tot frustratie. Die er ook als ondertoon in zit. En waarbij mensen daardoor niet bij een oplossing komen.

Waarbij een antwoord hierop zou kunnen zijn: “Omdat ik niet goed weet waar ik moet beginnen”. Een goede vervolgvraag hierop zou zijn: “Wie kan ik hiervoor om hulp vragen?”.

En als je het antwoord hierop niet weet: “Hmm, ik ken zelf niet direct iemand hiervoor. Waar kan ik een vraag hierover plaatsen, zodat anderen mij met zo’n persoon in contact kunnen brengen?”. En hier ook een concrete deadline en actie aan verbinden, zodat je binnen 1 of 2 dagen een antwoord hierop hebt.

Dus focus op mogelijkheden, door het stellen van de juiste vragen. Focus op wat je wel kunt. Wat je wel weet. Op de hulpbronnen die je kunt inschakelen. In plaats van op wat er allemaal niet kan, is, wat je niet weet etc.

Hiermee verander je direct je gedachten, gedrag, acties en resultaten.

Tot slot

Wat is het belangrijkste inzicht dat je uit dit artikel hebt gehaald? En wat is je belangrijkste actiepunt voor de komende dagen? Laat het me eens weten via een reactie hieronder, ik reageer dan altijd persoonlijk terug.

Ik wens je veel succes de komende dagen en weken.

About the Author

About the Author: .

Subscribe

If you enjoyed this article, subscribe now to receive more just like it.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

10 reacties

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Renée Daniëls schreef:

    Mijn grootste inzicht zit in je slot. Voor mij geldt dan niet zozeer de vraag veranderen, als wel de vraag verbeteren, aanscherpen.

    Dankjewel!

  2. Klaus schreef:

    Ik ging er altijd van uit dat ik een partner nodig heb voor de commerciële kant van Adelaar Innovatie.
    Met dit verhaal zie ik dat ik ook dat best zelf kan, wat ik wel nodig heb is een sparring partner. Het is niet de vraag wie dat wordt maar meer wanneer ik die persoon ga benaderen.
    Zoals het unieke product van Adelaar Innovatie in elkaar zit wordt het succes een kwestie van lange adem, met Corona wordt het een kwestie van nog langere adem! Een valkuil voor mij is ‘denken op te korte termijn’ :-).

    Adelaar Innovatie wordt een succes! Maar ik moet wel geduldig en gestaag doorwerken! Gelukkig ben ik in de gelegenheid dit te doen.
    Dank

    • Dennis J. Jansen schreef:

      Bedankt voor je reactie Klaus. En je klinkt gemotiveerd om stappen te zetten. Mooie verandering van een vraag die je jezelf: “Wanneer ga ik die persoon benaderen” i.p.v. “Wie dat wordt”. Al kun je beiden natuurlijk ook combineren: acties uitzetten voor het zoeken en benaderen van de juiste persoon en een deadline wanneer je dit afgerond wilt hebben. Heel veel succes Klaus, ik gun je het succes van harte.

      • Klaus schreef:

        Ja, ik heb deadlines: 1 mei, 1 juni en 1 september. Nu ik weet dat ik 1 september goed kan halen zijn ook 1 mei en 1 juni beter haalbaar.

        Het voordeel van Corona is dat ik de zomer cadeau heb gekregen, niemand gaat met vakantie dus ik kan lekker doorwerken 🙂

  3. Roeland schreef:

    Hoi Dennis, allereerst dankjewel voor je super effectieve website adviezen! Mijn belangrijkste inzicht dat jouw artikel heeft opgeleverd is dat ik me voor 100 procent moet bezighouden met wat ik WEL kan, dus waar ik WEL invloed op kan uitoefenen, omdat ik er (heel) goed in ben. Tussen twee haakjes: je website adviezen heb ik (met de professionele hulp van Alex Buijk van Phoenixpro.nl) inmiddels met succes toegepast 😉 Ik zie uit naar de volgende stap: het mogen ontvangen en daarna zo snel en zo goed mogelijk implementeren van je webinar adviezen! Hartelijke groet en tot gauw, Roeland

    • Dennis J. Jansen schreef:

      Dat is een ontzettend goed punt Roeland, focussen op wat je WEL kunt i.p.v. niet. Vooral technische zaken, zoals je schrijft over je website, moet je in feite niet eens zelf willen doen. Zo ken ik bijvoorbeeld niemand die zelf zijn/haar website gaat maken en dat dit een groot succes is geworden. Goed dat je dit uitbesteed. Waardoor jij je kunt focussen op de dingen waar je het allerbeste in bent. Tot gauw!

  4. Jan Everts schreef:

    Heel herkenbaar Dennis. Ik betrap mij er zelf ook wel eens op. Ach dat komt morgen wel. De morgen komt wel maar ook andere dingen en dat ene ding wat morgen zou gebeuren is al snel een week verder.
    Andere woorden gebruiken naar jezelf toe helpt.
    En bij nieuwe dingen denk ik vaak ach de succesvolle ondernemer op dat gebied wist vast ook niet alles toen hij begon.
    Dank voor het waardevolle artikel.

    • Dennis J. Jansen schreef:

      Bedankt voor je reactie Jan. En inderdaad, een succesvolle ondernemer weet ook niet alles. Niet toen hij begon en nog steeds niet. En iedere expert is ooit ook een beginner geweest.

Top